Jerozolimska bar micwa. Izrael (3)

Jerozolima. Żydowska część miasta.

Ściana Zachodnia, a właściwie jej 48 metrowy fragment zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn. Widok kamiennych ciosów uzupełniają tym razem dwie nastawy Aron ha kodesz, w których przechowywane są święte zwoje Tory. Widzę je ilekroć przesuwana jest dekoracyjna tkanina parochetu osłaniająca zawartość Świętej Arki.

Cztery lata temu ich tam nie było. Wówczas ściana świątynna była bardziej atrakcją turystyczną niż miejscem, gdzie profanum w tak przekonywający sposób przeistacza się w sacrum.

Stoję ze swoją gliwicką jarmułką (jej losy to zupełnie inna , długa historia) przy murze i obserwuję to, co się dzieje. Niemal taśmowo odbywają  się tego dnia (jest marcowy poniedziałek) bar micwy, jedna po drugiej.

Ich uczestnicy w religijnym zapale i uniesieniu niemal unoszą na swoich barkach żydowskich chłopców, którzy już za chwilę staną się mężczyznami i pełnoprawnymi członkami wspólnoty.

Błyskawicznie unoszone są zwoje tory. Grupki szybko docierają w pobliże ogrodzenia, za którą znajduje się  kobieca część placu przed świątynnym murem.

Otulona w ozdobna sukienkę, Tora trafia na pokryty aksamitem stół zaaranżowanej w ten sposób bimy.

Wszyscy w napięciu wsłuchują się w słowa Pięcioksięgu. Kilka słów komentarza wypowiadane przez chłopca, po czym  grupa radośnie wykrzykuje niezrozumiałe dla mnie słowa. Po chwili już wiadomo, że chłopiec pożegnał się z dzieciństwem i osiągnął  pełnoletniość wobec prawa i wspólnoty. Kobiety –  ich matki, babcie i siostry obserwują to wszystko zza ogrodzenia. Są, ale jakby ich nie ma…

Tego dnia, w ciągu jednej godziny czynność ta powtarza się kilkakrotnie.

Słowa wędrują z placu przed murem prosto do nieba… przemieszane z  tym co codzienne i nieodświętne.

***

Wikipedia mówi:

Bar micwa (hebr. בר מצוה syn przykazania) – uroczystość żydowska, obchodzona od XIV w. Podczas takiej uroczystości chłopiec żydowski staje się pełnoletni wobec prawa.

Pierwszego dnia po 13. urodzinach chłopców uznaje się za dorosłych (tj. zdolnych do przestrzegania przykazań Prawa Mojżeszowego). Od tego czasu są odpowiedzialni przed Bogiem za swe czyny. Mogą brać pełny udział w uroczystościach religijnych, odbywających się w synagodze.

Podczas uroczystości bar micwy chłopcy wzywani są po raz pierwszy do odczytania fragmentu Tory oraz wygłoszenia do niej komentarza.

Chłopcu zakłada się wtedy tefilin, czyli „filakteria” – małe, skórzane pudełeczka, które zawierają napisane na pergaminie wersety Tory. Jedno z takich dwóch pudełeczek znajduje się na czole, a drugie przymocowane jest do lewego ramienia u praworękich (u leworękich do prawego). Oznacza to, że chłopiec oddaje się na służbę Bogu wolą, czynem i rozumem. Wtedy otrzymuje również od rabina torę i modlitewnik. W XX w. podobne ceremonie zostały wprowadzone także dla dziewcząt (bat micwy).

Początek (cykl: Bar micwa, Jerozolima 2017) Radosny pochód (cykl: Bar micwa, Jerozolima 2017)

Otwieranie księgi (cykl: Bar micwa) Znajdowanie słów (cykl: Bar micwa)

Bar micwa. Już po (cykl: Bar micwa, Jerozolima, 2017)

Tora powraca (cykl: Bar micwa, Jerozolima 2017) Powrót Tory (cykl: Bar micwa, Jerozolima, 2017)

Pamiątkowe zdjęcie (cykl: Bar micwa, Jerozolima 2017)

Znajdowanie słów (cykl: Bar micwa, Jerozolima, 2017)

48 metrów (Ściana Zachodnia, Cykl Bar micwa, 2017) Sacra conversazione. (cykl: Bar micwa, Jerozolima 2017)

Zanim Bar micwa (cykl: Bar micwa, Ściana Płaczu, Jerozolima)

2 komentarzy do “Jerozolimska bar micwa. Izrael (3)

  1. Tego co Pan opisuje nie widziałam. Była zawsze w czasei Wielkiej Nocy, a raz zbiegła się z Pesach. Może nie dostzregłąm, że w męskiej części obchodzi sie bar-micwę, ale miałam przy Ścianie Płaczu śmieszną scenę. Podeszłam blisko muru i zobaczyłam, że część karteczek z życzeniami wciśniętych w mur wypadła. Jedna leżała napisem do góry i przeczytałam: not today. Bardzo mi się spodobała tak precyzyjna instrukacja dla Pana Boga/Jahwe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *